پوست و مو

جنس مو و نحوه تشخیص آن

جنس مو و نحوه تشخیص آن

جنس مو و نحوه تشخیص آن

مو تاجی است که دوست ندارید هرگز آن را از روی سر خود بردارید! اگر مشتاق داشتن موهای زیبا و حجیم هستید، شناخت جنس مو اولین و مهمترین قدم است. تنها در این صورت می‌توانید روال ایده آل مراقبت از مو را با توجه به نوع موی خود انتخاب کنید. تشخیص جنس مو، برای انتخاب محصولات مراقبت از مو، در جهت حفظ ظاهر و احساس زیبایی‌ مو ضروری است. دقت نمایید که هر محصولی برای شستشوی موها مناسب نیست.

شاید فکر می‌کنید نوع موهای خود را می‌شناسید اما نمی‌توانید محصولات مناسب جنس موی خود را پیدا کنید. در واقع این احتمال وجود دارد آنطور که باید با جنس موی خود آشنا و هماهنگ نیستید. در هر صورت درست مانند شناخت جنس پوست برای اجرای یک رژیم موثر مراقبت از پوست، تشخیص جنس مو نیز کلید تعیین بهترین و اثربخش ترین روتین مراقبت از مو خواهد بود. مقاله حاضر نیز در همین راستا به بررسی نحوه تشخیص جنس مو به شیوه‌ای صحیح می‌پردازد و متناسب با هر جنس مو شامپوی مخصوص آن را پیشنهاد می‌دهد.

وقتی صحبت از مو می شود، همیشه نگرانی هایی در مورد آن وجود دارد. درست مانند پوست، مو هم انواع مختلفی دارد. اساساً سه نوع موی چرب، خشک و معمولی وجود دارد. این نوع موها بر اساس بافت، کیفیت، احساس مو و میزان سبوم (روغن طبیعی) تولید شده توسط پوست سر تعیین می‌شوند.

هر کدام از این انواع مو نیاز به روال مراقبتی متفاوتی دارند. برای مراقبت از موهای خشک نمی‌توانید از روتین یا محصول مراقبت از موهای چرب استفاده کنید یا برعکس!. فقط تعداد کمی از افراد به اندازه کافی خوش شانس هستند و موهایی کاملا زیبا و نرمال دارند. بیشتر افراد موهای خشک، شکننده، کدر و یا موهای چرب دارند. در ادامه به عوامل مختلفی که بر وضعیت مو تأثیر می گذارد، میپردازیم. موارد زیر بر جنس مو اثر می‌گذارند:
• رژیم غذایی
• ژن ها
• واکنش های شیمیایی
• تغییرات هورمونی
• استرس عاطفی
• تروما

قرار گرفتن مو در معرض رنگ، حالت دادن با گرما، آلودگی و آسیب نور خورشید می تواند تأثیر زیادی بر وضعیت مو داشته باشد و برخی از قسمت های آن را خشک، وز یا مستعد شکستگی کند. علاوه بر این، استرس، که می‌تواند باعث چرب تر شدن ریشه‌ها به دلیل سطوح بالاتر کورتیزول شود، یا تغییر در رژیم غذایی (که می‌تواند باعث شوره سر یا خارش پوست سر شود)، می‌تواند تفاوت‌هایی را که قبلا در مو مشاهده شده بود تشدید کند.

با وجود این عوامل تاثیرگذار بر جنس مو، کسانی که شرایط موی شان خوب نیست، نباید ناامید شوند زیرا امروزه چندین روش مراقبت از مو بر حسب جنس مو وجود دارد که کمک می کند تا به موهای سالم و باشکوه دست یابید.

سلامت پوست سر: هنگامی که می خواهید نوع موی خود را تعیین کنید، نباید سلامت پوست سر خود را نادیده بگیرید. پوست سر شما برای ظاهر و احساس موهای شما ضروری است. به هر حال، پوست سر چرب می تواند موها را کدر کند، در حالی که پوست سر خشک می تواند موجب ایجاد موخوره شود. بهترین راه برای ارزیابی پوست سرتان این است که یک روز پس از شستن موهایتان، آن را بررسی کنید. اگر ریشه موهایتان چرب است و نسبتاً صاف روی سر قرار دارد، احتمالا پوست سرتان چرب است.

از طرف دیگر، اگر پوست سرتان میزان کمی چربی باقی مانده باشد یا متوجه پوسته پوسته شدن آن شدید، احتمالا پوست سرتان خشک است. اگر ریشه موهایتان چرب یا خشک نیست و پوست سرتان علائمی از پوسته پوسته شدن ندارد، می‌توانید تصور کنید که پوست سر طبیعی دارید.

اساساً دو عامل سلامت و نوع پوست سر شما را تعیین می کند، سطح pH و میزان روغنی که پوست تولید می کند، بر موها اثر می‌گذارد. تعادل pH یک مقیاس کلی است که اسیدیته یا قلیایی بودن یک محیط را تعیین می کند و برای پوست سر ، ایده آل pH باید بین 4.5-5.5 در مقیاس باشد. به عبارت ساده، پوست سر باید محیطی اسیدی ملایم داشته باشد تا به جلوگیری از رشد باکتری ها و تمیز نگه داشتن پوست کمک نماید. اما اسیدیته بیش از حد موها را چرب می‌کند، در حالی که مقدار کم آن می‌تواند محافظت طبیعی مو را از بین ببرد و باعث تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها شود.

پوست سر چرب یک مشکل فوق‌العاده رایج است زیرا پوست سر از غدد چربی تشکیل شده است. به هر فولیکول مو یک غده کوچک روغنی متصل است. از آنجایی که حدود 100000 فولیکول مو روی پوست سر شما وجود دارد، حدود 100000 غدد چربی مربوطه نیز وجود دارد. روغنی که غدد تولید می کنند به نام سبوم شناخته می شود. سبوم از انواع مولکول های چرب (اسیدهای چرب، استرهای موم و تری گلیسیرید) تشکیل شده است که برای حفظ کیفیت پوست و مو عمل می کنند.

سبوم از خشک شدن جلوگیری می کند. میزان سبوم، همیشه یکسان نیست و بسته به آب و هوا تغییر می کند. زیرا به پوست و مو کمک می کند رطوبت اضافی را دفع کند یا عرق را به طور یکنواخت در امتداد پوست پخش نماید تا پوست سر در گرما خنک شود. با این حال، تولید روغن بدن عمدتاً توسط هورمون‌ها تنظیم می‌شود که هم تحت تأثیر محیط و هم ساختار ژنتیکی ما هستند. این بدان معنی است که برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به پوست سر چرب هستند و این می تواند در زمان های مختلف سال تغییر کند.

انواع جنس مو

با توجه به میزان سبوم تولید شده توسط غدد چربی، جنس مو می توانند نرمال، خشک و چرب و متاثر از شوره سر باشند. وقتی غدد بیش از حد سبوم تولید می کنند، موهای شما چرب می شود. از طرف دیگر، از بین بردن سبوم بیش از حد با یک شامپوی اشتباه منجر به خشکی شدید مو می شود.

نحوه تشخیص موهای چرب

افرادی که پوست چرب دارند، معمولا موهای شان هم چرب می شود. به طور معمول، کسانی که پوست سر و صورت چرب دارند، مستعد داشتن موهای چرب نیز هستند. تجمع بیش از حد چربی می‌تواند موهای شما را چرب، شکننده و کثیف کند و زیستگاه عالی برای رشد قارچ ها شود. علاوه بر این، چربی مو، شوره سر تولید و پوست سر را مستعد آکنه می‌کند. در شکل زیر به برخی از علائم جنس موی چرب اشاره اشاره شده است.

جنس موی سر چرب

عوامل موثر بر چرب شدن موها:

  •  عرق کردن در اثر تمرین بدنی؛
  • استفاده بیش از حد از محصولات مو؛
  • شستن بیش از حد موها؛
  • جنس مو؛
  • عدم استفاده از محصولات موی مناسب برای نوع موی شما؛
  • قرار گرفتن در معرض رطوبت بالا؛

روال مراقبت از موهای چرب: مراقبت از موهای چرب به منظور از بین بردن چربی های اضافه است. موهای خود را در فواصل یک تا دو روزه با محصولات مخصوص مراقبت از موهای چرب، متعادل کننده سبوم بشویید. از درمان های خانگی مانند استفاده از سرکه سیب و آبلیموی رقیق شده با آب هم می توانید کمک بگیرید. از مالیدن نرم کننده به پوست سر جهت جلوگیری از تسریع چرب شدن موهایتان خودداری کنید. فقط به ساقه ی موهای خود نرم کننده بزنید. بر موهایتان مدام دست نکشید زیرا روغن های ترشح شده در دست به راحتی به موها منتقل می شود و دوباره موهایتان را چرب می کنند. هرگز موها را با آب داغ نشویید و حتی از حالت دادن به موها با گرما پرهیز نمایید. 

تست تشخیص جنس موی چرب: قبل از خواب موهای خود را بشویید و اجازه دهید در هوا خشک شود. صبح، دستمال کاغذی را روی ریشه های تاج سر فشار دهید و باقی مانده روغن را بررسی کنید. پشت گوش های خود را نیز بررسی کنید، زیرا ممکن است در برخی از نقاط سرتان موهای چرب داشته باشید و در برخی نقاط دیگر نه.

جنس مو چرب است اگر: باقی مانده های روغنی روی بافت سر بعد از گذشت یک روز از شستشو وجود دارد. در این حالت باید در فواصل کم(یک تا دو روز) موهایتان را حتما با شامپوی ملایم و مخصوص بشویید.

میزان چرب بودن جنس مو تعیین می‌کند که چند بار باید موهای خود را بشویید. اگرچه محصولاتی مانند شامپوی خشک می توانند موها را در فاصله بین دو شست وشو تازه کنند، اما به عنوان یک قانون کلی، افرادی که جنس موی چرب دارند باید موهای خود را بیشتر بشویند.

پیشنهاد راپیدو: معرفی شامپو برای موهای چرب

نحوه تشخیص موهای خشک

شایع ترین نوع موی بعدی موهای خشک است. اگر پوست خشکی دارید، به احتمال زیاد موهای خشکی خواهید داشت و پوست تان مقدار مناسبی روغن برای موهای تان تولید نمی کند. در شکل زیر علائم جنس موی خشک آمده است.

علائم جنس موی خشک

عوامل موثر بر خشک شدن موها
• هوای خشک و سرد و بالعکس هوای بسیار گرم؛
• شنا در آب کلردار؛
• ماندن زمان زیاد زیر نور خورشید؛
• استفاده از شامپوهای مبتنی بر مواد شیمیایی خشن؛
• سایر محصولات مبتنی بر مواد شیمیایی؛
• مراقبت های شدید از مو؛
• سشوار و سایر ابزارهای حالت دهنده حرارتی؛
• سیگار کشیدن؛
• ننوشیدن آب کافی؛

جنس مو خشک است اگر: به هیچ وجه هیچ اثر روغنی روی بافت وجود ندارد. اگر موهای خشکی دارید، مرطوب نگه داشتن انتهای موهایتان برای جلوگیری از دوشاخه شدن موها بسیار مهم است.

همه ی این عوامل منجر به خشکی و شکننده شدن موها می شود که مستعد انتهای دوشاخه شده، شکستگی و آسیب هستند. مو به مقدار خاصی از رطوبت نیاز دارد تا به آن ظاهری نرم و براق بدهد. هنگامی که آن را با قرار گرفتن در معرض بیش از حد خورشید، فعل و انفعالات مکرر کلر و غیره خشک می کنید، لایه بیرونی از بین می رود و موهای شما کدر با ظاهری غم انگیز و بی روح می شوند. این عوامل نقش بسزایی در خشک شدن سریع موهای شما دارند. علاوه بر این عوامل سن نیز بصورت تدریجی تأثیر گذار می باشد.

روال مراقبت از موهای خشک

مراقبت از جنس موهای خشک به معنای جایگزین کردن روغن هایی است که مو و پوست سر شما از دست می دهد. از درمان های مرطوب کننده مو استفاده کنید تا رطوبت و روغن را به موهایتان برگردانید. اگر جنس موهای شما خشک تشخیص داده شده است، موراد زیر را رعایت کنید.
• از شستن بیش از حد موها خودداری کنید؛
• از محصولات مخصوص مراقبت از موهای خشک استفاده نمایید؛
• از ابزارهای حالت دهنده گرمایشی خودداری کنید و اگر مجبور به استفاده از آنها هستید، همیشه از محافظ های حرارتی برای جلوگیری از آسیب به ساقه مو استفاده کنید؛
• سعی کنید موهای خود را اغلب سشوار نکنید؛
• از استفاده از مواد شیمیایی خشن خودداری کنید؛
همین تغییرات جزئی در روال مراقبت از مو می تواند به شما کمک کند تا با موهای خشک خود بهتر برخورد کنید و آن ها را هیدراته، درخشان و خوش حالت نگه دارید.

تست ساده تشخیص موهای خشک: یک تار موی خیس را از برس خود بردارید، هر انتهای آن را با انگشتان خود نیشگون بگیرید و به آرامی آن را بکشید. اگر مو کشیده شود و سپس به طول اولیه خود برگردد، سالم است! (خوب). اگر کشیده شود اما برنگردد خشک است. اگر موهایتان کشیده نشود یا کمی کشیده شود و بعد بشکند، موهایتان آسیب دیده است.

پیشنهاد راپیدو: معرفی شامپو مخصوص موهای خشک

تشخیص جنس موهای معمولی

موهای معمولی در بین موهای چرب و خشک قرار دارند. موهای معمولی مقدار متوسط چربی تولید می کنند و تمایلی به زیاد چرب یا وزشدن ندارند. داشتن موهای طبیعی به معنی تعادل pH پوست سر شما با درخشندگی طبیعی است. موهای شما سالم و تمیز است و این نادرترین نوع مو است. در تصویر زیر به برخی از علائم جنس موی معمولی اشاره می کنیم.

علائم جنس موی معمولی

روال مراقبت از جنس موهای معمولی

موهای معمولی در وسط موهای چرب و خشک قرار دارند. موهای معمولی مقدار متوسط چربی تولید می کنند و تمایلی به زیاد چرب یا وزشدن ندارند. داشتن موهای طبیعی به معنی تعادل pH پوست سر شما با درخشندگی طبیعی است. موهای شما سالم و تمیز است و این نادرترین نوع مو است.

جنس مو نرمال است اگر: اثر بسیار کمی از روغن روی بافت وجود دارد.

  • موهای معمولی می توانند فقط به یک روال مراقبت از موهای سبک نیاز داشته باشند. محافظ‌های حرارتی، روغن‌های موی سبک و اسپری‌های تکمیل کننده غنی از مواد مغذی از خشک شدن و آسیب رسیدن به موهای شما جلوگیری می‌کنند.
  • آب و هوا و سایر عوامل خارجی می توانند تعادل موهای شما را از بین ببرند، بنابراین ممکن است لازم باشد گهگاهی روال مراقبت از مو را تغییر دهید. اگر موهای شما بیشتر از حد معمول خشک می شود، سعی کنید یک نرم کننده سبک به انتهای موهای خود اضافه کنید.
  • موهای معمولی به مراقبت های خاص زیادی نیاز ندارند. از آنجایی که مستعد چرب شدن بیش از حد، خشک شدن یا شکستن نیستند، نیازی به استفاده از محصولات خاصی نخواهید داشت.
  • اکثر افرادی که موهای معمولی دارند فقط باید یک رژیم منظم شستشو و حالت دهنده با محصولات با کیفیت خوب مخصوص موهای معمولی داشته باشند. یک رژیم غذایی سالم و ویتامین های مناسب نیز می تواند برای کمک به سلامت و براق شدن موهای شما مفید باشد.

پیشنهاد راپیدو: معرفی شامپو برای موهای معمولی

تشخیص جنس موهای ترکیبی

موهای ترکیبی معمولا با پوست سر چرب و انتهای خشک مشخص می شوند، که نشان می دهد روغن های طبیعی پوست سر به طور موثر در ساقه مو حرکت نمی کنند. این نوع جنس مو می تواند مدیریت موها را دشوار کند، زیرا با مشکلات دو نوع موی مختلف روبرو هستید.

روال مراقبت از موهای ترکیبی: ترفند مراقبت از موهای مختلط این است که چربی و خشکی آن را متعادل کنید.

  • از یک محصول مراقبت ملایم مخصوص موهای چرب فقط برای شستن پوست سر استفاده کنید؛
  • در انتهای شستشو از یک شامپوی نرم کننده برای شستن فقط ساقه ی موها استفاده کنید؛

تست تشخیص موهای ترکیبی: موهای خود را با شامپو و نرم کننده بشویید. اگر ظرف 48 ساعت پس از شستن موهایتان شروع به خشک شدن کرد و ریشه هایتان چرب به نظر رسید، نشانه آن است که شما مستعد پوست سر چرب و موهای خشک هستید.

موها ترکیبی است اگر: در قسمت های خاصی از موهای شما بقایای روغنی وجود دارد، اما در قسمت های دیگر وجود ندارد.

برای حفظ سلامت کلی مو می بایست:

  • یک رژیم غذایی سالم پر از ویتامین B را انتخاب کنید.
  • به جای خشک کردن با حرارت یا پیچیدن محکم حوله، موهای خود را با هوا خشک کنید.
  • از شامپوهای ملایم استفاده کنید.
  • وقتی موهایتان خیس است، برس نزنید.
  • موهای طبیعی خود را در آغوش بگیرید و از درمان شیمیایی یا حرارتی خودداری کنید.
سخن آخر در مورد تشخیص جنس موی سر

دنیا پیچیده است، موهایمان را نپیچانیم!
شناخت جنس مو به همان اندازه مهم است که بدانید چگونه محصولات مناسب مراقبت مو می توانند به شما در دستیابی به بهترین روال مراقبت از مو کمک کنند. هر محصولی برای هر نوع مویی کارایی ندارد. حال که نوع موی خود را شناختید، پیدا کردن محصولات مراقبت از موی مناسب نیازهای خاص موهای شما، آنطور که شایسته موهایتان است بسیار آسان می شود. با کلیک بر روی لینک زیر با شامپوهای مناسب جنس موی خود آشنا شوید.

صفحه محصول شامپوهای تخصصی راپیدو

دیدگاهی در مورد “جنس مو و نحوه تشخیص آن

  1. ارغوان گفت:

    با سلام
    ممنون از مطالب عالیتون

    1. زالی گفت:

      خرسندیم که مقاله مفید واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *