از بین بردن لکه ها, مایع شیشه پاک کن

13 مورد از اشتباهات رایج در پاک کردن شیشه پنجره

13 مورد از اشتباهات رایج در پاک کردن شیشه پنجره

اهمیت دانستن اشتباهات رایج در پاک کردن شیشه پنجره

تکنیک های نادرست و اشتباهات رایج در پاک کردن شیشه پنجره می تواند منجر به نتایج غیرقابل انتظار و آسیب رساندن به شیشه ها گردد. به مرور زمان انواع آلودگی و کثیفی بر روی سطوح داخلی و خارجی شیشه پنجره ها می نشیند و مانع از ورود نور کافی خورشید به فضای داخلی و وضوح دید می گردد؛ در نتیجه برای پیشگیری از چنین پیامدهایی باید شیشه پنجره را به نحو صحیح پاک کرد و از انجام اشتباهات رایج در پاک کردن شیشه پنجره پرهیز نمود.

📌در واقع دانستن روش صحیح پاک کردن شیشه پنجره نیمی از مهارت است و دانستن اشتباهات رایج در پاک کردن شیشه پنجره و عدم انجام آن ها نیمی دیگر از مهارت مهم و کاربردی پاک کردن شیشه پنجره می باشد. دانستن این اشتباهات رایج به جهت جلوگیری از آسیب به سطح، ایجاد رگه روی سطح شیشه، افزایش ارزش زیبایی شناختی خانه و بهره بردن از فواید پرتوهای نور کافی خورشید اهمیت فراوانی دارد. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا از رایج ترین اشتباهاتی که ممکن است هنگام پاک کردن شیشه پنجره مرتکب شوید و همچنین نحوه اجتناب از این اشتباهات را، بیشتر بدانید؛

اشتباهات رایج در پاک کردن شیشه پنجره

۱. نادیده گرفتن اقدامات ایمنی: هنگام پاک کردن شیشه پنجره ها با نادیده گرفتن اقدامات ایمنی ممکن است اتفاقات ناخوشایندی رخ بدهد بنابراین، حتما کلیه اقدامات احتیاطی مناسب را در نظر بگیرید. برخی از مهمترین اقدامات ایمنی عبارتند از:

✅هنگام پاک کردن پنجره های بلند، برای حفظ تعادل روی چهارپایه و یا بالا رفتن از نردبان حتما با یک همراه کار کنید.

✅اگر پوست شما به پاک کننده ها حساس است، دستکش بپوشید.

✅بطری های اسپری را به سمت دور از صورت خود در دست بگیرید.

✅از تکیه دادن به پنجره ها خودداری کنید.

✅از استفاده از اشیاء تیز برای خراش دادن لکه های سرسخت خودداری کنید.

بهتر است برای مکان های صعب العبور و سخت از افراد حرفه ای کمک بگیرید.

۲. پاک کردن شیشه پنجره در یک روز آفتابی: پاک کردن شیشه پنجره در یک روز آفتابی یکی از مهمترین اشتباهات رایج در پاک کردن شیشه پنجره می باشد. مواد پاک‌کننده موجود در محلول شیشه پاک‌کن در حضور نور مستقیم خورشید و گرمای آن به سرعت تبخیر و خشک شده، و باعث ایجاد رگه یا لکه های مه آلود روی شیشه پنجره می شود. انتخاب یک روز ابری، اواخر عصر و یا زمانی که دمای هوا حدود 21 تا 23 درجه سانتیگراد می‌باشد زمان های ایده آل برای پاک کردن شیشه پنجره می باشد. در این شرایط مایع پاک‌کننده سریع خشک نمی شود و شما مجبور نیستید خیلی سریع و سخت کار نمایید.

۳. پاک کردن فقط یک طرف شیشه پنجره: اغلب اوقات ممکن است هنگام پاک کردن شیشه پنجره بر نمای بیرونی پنجره تمرکز شود. برخی فقط قسمت داخلی شیشه پنجره را بخاطر دسترسی آسان به آن تمیز و پاک می کنند، در حالی که برخی دیگر فقط قسمت بیرونی شیشه را بخاطر اینکه فکر می کنند تنها قسمت بیرونی شیشه پنجره محل تجمع کثیفی و گرد و غبار است تمیز می کنند. اما پنجره ها دو طرف دارند و برای داشتن شیشه های بدون لک طبیعتاً تمیز کردن منظم و کامل هر دو سوی بیرونی و درونی شیشه پنجره مهم است.

۴. تمیز نکردن گرد و غبار: برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید ابتدا، شیشه پنجره را با پاک کردن هرگونه آلودگی یا گرد و غبار از روی آن برای پاک کردن با مایع پاک کننده شیشه آماده کنید. با پاشش مستقیم پاک کننده بر گرد و غبار سطح شیشه و کشیدن پارچه روی آن، فقط خاک را خیس کرده و روی پنجره پخش و ظاهر آن را بدتر می کنید.

همچنین انجام چنین اشتباهی، نیاز به پارچه‌های تمیز و محصول پاک کننده را بیشتر و تکمیل فرآیند پاک کردن شیشه پنجره را دشوار تر و طولانی تر می کند. قبل از شروع کار پاک کردن پنجره و پاشیدن مایع پاک کننده شیشه پنجره، گرد و غبار سطح پنجره را با یک برس بسیار نرم یا یک پارچه میکروفیبر خشک، پاک کنید.

۵. پاک نکردن از قبل لکه های سخت: از بین بردن لکه های سخت و یا بقایای خشک شده بر روی سطح شیشه قبل از شروع فرآیند کلی پاک کردن شیشه، مانع از پخش شدن لکه ها شده و تمیزی نهایی کامل تری را تضمین می کند. اجازه دهید یک محلول پاک کننده برای چند دقیقه برروی لکه سخت پنجره بماند و پس از آن، با یک اسفنج تمیز و نرم تمام لکه ها را پاک کنید.

۶. تمیز نکردن قاب و کف پنجره: طاقچه و قاب های پنجره نیز نیاز به نگهداری و تمیز کردن منظم دارند. تعمیر و نگهداری منظم آن ها به افزایش طول عمر پنجره ها کمک می کند. عدم تمیز کردن قاب ها، دستگیره ها و کف پنجره ها می تواند منجر به تجمع کثیفی، زباله، رطوبت و در نتیجه آسیب رسانیدن به پنجره ها شود. همچنین عدم تمیز کردن قاب ها و کف پنجره ها شما را پس از پاک کردن شیشه ها، با یک پنجره درخشان اما قاب های غبار گرفته مواجه می‌کند.

📌از یک برس نرم و یا جاروبرقی برای از بین بردن کثیفی های غیرسخت استفاده کنید و قاب ها و طاقچه ها را نیز با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. این کارها قبل از پاک کردن شیشه ها، خطر لکه دار شدن پنجره های تازه تمیز شده و همچنین مواجه با یک پنجره درخشان و قاب های غبار گرفته پس از پاک کردن شیشه پنجره را از بین می‌برد.

۷. استفاده از مواد سخت و ساینده: یکی دیگر از اشتباهات رایج در پاک کردن شیشه پنجره استفاده از وسایل ساینده مانند برس های پاک کننده خشن و یا حتی پارچه های پشمی می باشد. این مواد می توانند خراش هایی دائمی روی سطح شیشه ایجاد کنند. اما استفاده از پارچه ‌های میکروفیبر نرم و ابزار مخصوص پاک کردن پنجره‌ها با لبه‌های لاستیکی مثل اسکاجی می تواند از هرگونه آسیب ناخواسته بر سطح شیشه ها جلوگیری کند.

۸. استفاده از پاک کننده نامناسب: انتخاب محلول‌های پاک‌کننده اشتباه می‌تواند اثرات مخربی بر شیشه پنجره‌ها داشته باشد. استفاده از پاک کننده های حاوی آمونیاک و یا محصولات حاوی سرکه می توانند به رنگ پنجره ها و پوشش آن ها آسیب برسانند. در عوض، انتخاب پاک کننده های باکیفیت و غیر ساینده ای که به طور خاص برای پاک کردن سطوح شیشه ای فرموله شده اند پیشنهاد می شود. در واقع هدف از استفاده از پاک کننده شیشه پنجره، ایجاد شیشه تمیز و سالم بدون رگه با پاک کردن کثیفی، گرد و غبار و سایر اشکال ذرات معلق در هوا بر روی پنجره ها می باشد.

📌پاک‌کننده‌ های خشن می توانند باعث رگه شدن شیشه، ایجاد مه در زیر شیشه و یا سایر مشکلات شیشه شوند و ظاهر آن را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. شیشه پاک کن دارای کنسانتره راپیدو محتوای سورفاکتانت ها و شوینده های بسیار موثر سازگار با pH طبیعی پوست است. همچنین حاوی پلیمرهای جلادهنده و شفاف کننده ای می باشد که علاوه بر پاک کردن فوق العاده و براق کردن شیشه از نشست مجدد گرد و غبار بر روی سطح شیشه ها نیز جلوگیری می‌کند.

۹. استفاده از روزنامه برای پاک کردن: با وجود اینکه استفاده از روزنامه بر روی شیشه می تواند کار بدون هزینه و بسیار راحتی باشد اما روزنامه در مواجه با رطوبت خرد شده و پرز می دهد. علاوه براین، آثار جوهرهای چاپ روزنامه در ترکیب با مایع پاک کننده بر روی شیشه پنجره باقی می مانند که، پاک کردن آن نیز به نوبه خود بسیار سخت و دشوار است و حتی گاهی امکان پذیر نیست.

📌حتی، پارچه های معمولی نیز می توانند الیاف خود را در سراسر سطح شیشه برجای بگذارند و نتیجه خوب کار سخت شما را خراب کنند. برای جلوگیری از چنین مواردی استفاده از یک پارچه میکروفیبر پیشنهاد می شود که لکه‌ها و کثیفی‌ها را بدون خراشیدگی یا باقی‌ماندن باقی‌مانده کثیفی از روی شیشه پاک می‌کند.

۱۰. استفاده کم و یا بیش از حد از محلول پاک کننده شیشه: برای پاک کردن کامل کثیفی های زیاد سطح پنجره باید مقدار متناسبی از پاک کننده شیشه پنجره روی آن اسپری کنید که، تمام ذرات روی سطح را در خود حل و یا معلق کند. مقدار کم پاک کننده موجب باقی ماندن آلوده کننده ها و ایجاد رگه ها روی سطح شیشه پنجره خواهد شد. در مقابل استفاده بیش از حد مایع پاک کننده شیشه می تواند موجب سخت تر شدن کار شما هنگام خشک کردن شیشه و احتمال ایجاد رگه ها شود. پس میزان استفاده از مایع پاک کننده باید متناسب با میزان کثیفی روی سطح شیشه پنجره باشد.

۱۱. استفاده از تکنیک‌های اشتباه: تکنیک‌های صحیح پاک کردن شیشه پنجره نمای نهایی پنجره را مشخص می‌کنند. استفاده از حرکات دایره ای برای پاک کردن شیشه می تواند منجر به ایجاد لکه های بیشتری در قسمت هایی شود که در همان زمان اما پیش تر تمیز شده اند. پاک کردن شیشه پنجره از مرکز به سمت بیرون هم تکنیک اشتباهی است زیرا مایع پاک کننده در مناطقی که پیش تر تمیز شدند جاری می شود و کار پاک کردن کامل را بیشتر می کند.

📌تکنیک صحیح پاک کردن شیشه پنجره بطور خلاصه بدین صورت است که ابتدا لکه های سخت را از بین برد، سپس از یک انتهای شیشه در بالا بدون اعمال فشار زیاد شروع کرد و به سمت پایین آمد و یا در طرفین به صورت منظم حرکت کرد. همین کار را بصورت برعکس در طرف دیگر(درون) شیشه پنجره هم انجام داد. به این ترتیب، اگر به طور تصادفی از منطقه ای بدون تمیز شدن رد شده باشید تشخیص آن راحت خواهد بود.

۱۲. خشک نکردن پنجره پس از استفاده از پاک کننده شیشه پنجره: خشک نکردن شیشه پنجره پس از پاک کردن موجب ایجاد لکه ها و رگه ها بر روی سطح شیشه پنجره ها و حتی به مرور زمان می تواند موجب خوردگی و آسیب شیشه شود. برای از بین بردن رطوبت اضافی سطح شیشه می توان از یک پارچه بدون پرز و یا یک اسکاجی با لبه پلاستیکی سالم استفاده کرد تا از هر گونه آسیبی به شیشه پنجره جلوگیری شود.

📌ابزار اسکاجی موجب صرفه جویی در زمان و انرژی هنگام خشک کردن شیشه پنجره ها شود. لبه‌ها و گوشه‌های پنجره‌ها را نیز باید با یک پارچه خشک پاک کرد. هنگام استفاده از اسکاجی همیشه از بالای پنجره شروع و به سمت پایین حرکت کنید و بعد از هر بار حرکت، لبه پلاستیکی انتهای آن را پاک نمایید.

۱۳. پاک نکردن منظم شیشه پنجره: پاک نکردن منظم شیشه پنجره ها، به خاک و گرد و غبار فرصت جمع شدن روی پنجره ها و چالش برانگیز تر شدن کار پاک کردن شیشه پنجره ها را می‌دهد. تنظیم یک برنامه تمیز کردن منظم به طور ایده‌آل حداقل هر شش ماه(دو بار در سال) موجب حفظ درخشندگی شیشه ها و آسان‌تر شدن کار پاک کردن شیشه پنجره ها می شود. اگر شما در یک خیابان شلوغ و یا نزدیک به درختان زندگی می کنید این فرکانس تمیز کردن پنجره ها ممکن است به سه بار در سال هم افزایش یابد.

مزایای پاک کردن منظم شیشه پنجره

  • دید بهتر و جذابیت بیشتر؛
  • بهبود ظاهر بیرونی خانه؛
  • بهبود شرایط نفوذ نور خورشید و بهره برداری از مزایای آن بخصوص در فصول سرد سال؛
  • حفظ کیفیت شیشه و جلوگیری از ایجاد خراش های ناشی از کثیفی روی شیشه؛
  • پیشگیری از تجمع گرد و غبار، بقایای مواد شیمیایی و اثر باران اسیدی و کاهش استحکام پنجره؛

سخن آخر

پاک کردن صحیح پنجره ها بر پایه دقت و مهارت، حوصله و توجه به جزئیات، پرهیز از انجام اشتباهات رایج در پاک کردن شیشه پنجره و پیروی از تکنیک های صحیح می باشد. علاوه براین، استفاده از محلول پاک کننده شیشه مناسب  که حاوی مواد شیمیایی خشن نباشد، می تواند عملکرد بهینه ای برای دستیابی به نتایج چشمگیری همچون درخشش و جذابیت شیشه های پاک فضای شما را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *