مراقبت شخصی, پوست و مو, مایع شوینده دست

روش صحیح شستن دست ها

مراحل صحیح شستن دست ها

روش صحیح شستن دست ها

شستن  دست ها یکی از مهم ترین اقدامات جهت پیشگیری از بیماری ها و جلوگیری از انتقال میکروب های بیماری زا است. میکروب ها در هوا، روی غذا، گیاهان، جانوران، بدن انسان و تقریبا همه جا پراکنده هستند. بسیاری از بیماری ها پس از دست زدن به اشیاء و سطوح آلوده و ورود میکروب های مضر به بدن از طریق چشم، بینی و دهان منتقل می شوند.

از آنجایی که شستن کامل دست ها بخصوص در زمان های کلیدی می تواند از بروز طیف وسیعی از بیماری های عفونی جلوگیری کند، آشنایی با تکنیک صحیح شستن دست ها بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم راهنمای شستشوی موثر و درست دست ها، بر اساس اطلاعات و داده های تعدادی از مطالعات معتبر دنیا را به اشتراک بگذاریم.

اهمیت شستن دست ها

بر اساس گزارش منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها(CDC)، بهداشت مناسب دست برای کاهش انتقال بیماری های عفونی حیاتی است. تحقیقات نشان داده است شستن دست‌ها میزان برخی از عفونت‌های تنفسی و گوارشی را به ترتیب تا ۲۳ و ۴۸ درصد کاهش می‌دهد. به گفته CDC، شستن مکرر دست ها به ویژه برای کمک به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا مهم است. در پی اهمیت این موضوع روز جهانی شستن دست ها، هر ساله در 15 اکتبر جشن گرفته می شود تا شستن دست ها با آب و صابون را به عنوان راهی آسان و مقرون به صرفه برای پیشگیری از بیماری در جوامع سراسر جهان ترویج کند.

زمان های کلیدی برای شستن دست ها

شستن مرتب دست‌ها به ویژه در این مواقع کلیدی که احتمال ابتلا و انتشار میکروب‌ها وجود دارد، در حفظ سلامتی بسیار اهمیت دارد:
• قبل و بعد از تهیه غذا
• قبل و بعد از خوردن غذا

• قبل و بعد از مراقبت از فردی در خانه که مبتلا به اسهال و استفراغ و یا سایر بیماری های عفونی است؛
• قبل و بعد از درمان بریدگی یا زخم

• قبل و بعد از استفاده از توالت
• قبل و بعد از تعویض پوشک یا تمیز کردن کودکی که از توالت استفاده کرده است؛
• بعد از دمیدن بینی، سرفه یا عطسه کردن

• پس از دست زدن به حیوان، خوراک دام یا فضولات حیوانات
• پس از دست زدن به غذای حیوانات خانگی
• بعد از دست زدن به زباله
• بعد از ورود به مراکز بهداشتی و درمانی


نکته مهم: برای جلوگیری از انتشار میکروب‌ها باید دست‌ها را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شست

نحوه صحیح شستن دست ها

بهتر است دست ها با آب تمیز به همراه صابون (جامد یا مایع) شسته شوند. در صورت امکان حلقه، دستبند و ساعت‌ را قبل از شستن دست‌ها در بیاورید یا مطمئن شوید که حلقه‌ها را حین شستن جابه‌جا می‌کنید. صابون را (1تا 2 پمپ مایع دستشویی) به دست ها بمالید و به مدت حداقل 20 ثانیه به خوبی دست ها را با آن بشویید.( برای در نظر گرفتن زمان از شماره 1001تا 1020بشمارید).

دست ها را به سرعت در تمام سطوح دست و مچ به هم بمالید. پشت دست‌ها، مچ‌ها، بین انگشتان و زیر ناخن‌هایتان را فراموش نکنید. دست ها را به خوبی زیر آب بشویید و مطمئن شوید که تمام آثار صابون پاک شده است، سپس با استفاده از یک حوله تمیز یا هوای گرم دستان را خشک کنید. بهتر است از دستمال کاغذی و یا حوله پارچه ای یکبار مصرف استفاده کنید. زیر حلقه و یا زیورآلات دست را خشک کنید، زیرا در صورت مرطوب ماندن می تواند منبع آلودگی باشد.

خشک کردن دست‌ها با حوله‌های کاغذی کمترین خطر آلودگی متقابل را در مقایسه با خشک‌کن‌های هوای گرم فراهم می‌کند. اطمینان از خشک شدن کامل دست ها و مچ ها مهم است زیرا رطوبت می تواند میکروارگانیسم ها را در خود حفظ کند. استفاده از دستمال کاغذی احتمال باقی ماندن رطوبت روی دستان شما را کاهش می دهد و در مقابل خشک‌کن‌های هوای گرم می‌توانند میکروارگانیسم‌هایی را که روی دست‌ها وجود دارند پراکنده کنند. در نهایت اینکه، در خانه، به هر یک از اعضای خانواده حوله مخصوص به خود بدهید و حوله ها را در دمای 60 درجه ساتیگراد بشویید. در شکل زیر دستورالعمل 10 مرحله ای شستشوی دست ها را آورده ایم. 

10 گام شستن دست ها

اشتباهات رایج هنگام شستن دست ها با آب و صابون

  • عدم استفاده از صابون کافی
  • مالش ندادن کافی هنگام شستن دست ها.
  • آبکشی سریع دست ها
  • طی نکردن تمامی مراحل شستشوی دست ها
  • پاک نکردن کامل مواد شوینده از روی پوست دست
  • خشک نکردن صحیح و اصولی دست ها

نکات پیشنهادی برای حفظ سلامت و بهداشت دست حین و بعد از شستن دست

 برای شستن دست ها از آب داغ اجتناب کنید و با آب خنک یا ولرم دست ها را بشویید. آب گرم موثرتر از آب سرد نیست و در مقابل پوست را خشک می کند. صابون های مایع را انتخاب کنید چون حاوی مواد مرطوب کننده مانند گلیسیرین هستند. همچنین پس از شستن دست ها از مرطوب کننده های پوست دست استفاده نمایید.

سخن آخر

دستان شما لایق بهترین مراقبت ها هستند و در هر فرصتی باید مورد توجه قرار گیرند، مایع دستشویی لوکس راپیدو مخصوص حساس ترین پوست ها و مراقب دستان شماست. در سری محصولات لوکس راپیدو از عصاره بهترین عطر روز دنیا استفاده شده است تا پوست دست رایحه ای خوش عطر و بو داشته باشد. استفاده از ترکیبات خاص، سبب شده تا رطوبت طبیعی دست ها حفظ شود. این محصول در کنار عطر خوش، مناسب برای پوست های حساس است.

1 نظر در “روش صحیح شستن دست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *