مراقبت از خانه, شوینده لباس, مایع نرم کننده لباس

اصول اتو زدن لباس

اتو زدن لباس

اصول و نکات مهم اتو زدن لباس

پیروی از اصول اتو زدن لباس موجب دستیابی به ظاهر صاف و موردپسند لباس ها می شود. اتو زدن لباس یک هنر است که خود به تنهایی می تواند اعتماد بنفس افرادی را که لباس های اتو زده می پوشند، بالا ببرد. اتو زدن لباس به عنوان یک مهارت ارزشمند علاوه بر افزایش طول عمر لباس کمک می‌کند، لباس ها مدت زمان بیشتری ظاهر تازه خود را حفظ کنند و نو بنظر برسند. ولیکن باید به این موضوع توجه داشت که تکنیک و اصول اتو زدن لباس و میزان حرارت مورد نیاز برحسب نوع پارچه متفاوت است. این مطلب نیز در ادامه به اصول و نکات مهم اتو زدن لباس بدون آسیب رساندن به الیاف پارچه می پردازد.

 

فرآیند اتو زدن لباس

بعد از شستن لباس با مواد شوینده ملایم کارآمد و خشک شدن لباس، نوبت به اتو زدن لباس می رسد. فرآیند اتو زدن لباس استفاده از یک منبع گرمایشی(اتو) برای از بین بردن چین و چروک لباس است. گرمایش اتو معمولا از دمای پایین تا دمای بالاتر در بازه حرارتی 180 تا 220 درجه سانتیگراد بسته به نوع پارچه انجام می شود. اتو با سست کردن پیوندها بین مولکول های پلیمری با زنجیره بلند در الیاف پارچه عمل می کند. الیاف پارچه بر اثر گرما و فشار وزن سطح فلزی اتو در حالی که مولکول های الیاف داغ هستند، صاف می شوند و با کاهش دما و سرد شدن شکل جدید خود را حفظ می کنند.

اولین استفاده شناخته شده از فلز حرارت داده شده برای “اتو زدن” لباس ها در چین رخ داده است. اتو برقی در سال 1882 توسط هنری سیلی وایت اختراع شد. سیلی در 6 ژوئن 1882 “پتنت برقی” خود را به ثبت رساند.

نکات مهم اتو زدن لباس

  • از تمیز بودن سطح اتو و میز اتو خود مطمئن شوید.
  • برچسب مراقبت لباس را بررسی کنید.
  • ابتدا لباس هایی که به کمترین میزان دما نیاز دارند اتو کنید.
  • همیشه چین و چروک ها را صاف کنید تا در جای خود اتو نشوند.
  • برای جلوگیری از کشش بافت پارچه، لباس را از طول اتو کنید.
  • لباس ها را با حرکات مستقیم، بلند و غیر دایره‌ای اتو کنید.

اصول کلی اتو زدن لباس

رعایت سه اصل کلی و اولیه برای اتو زدن لباس اهمیت دارد:

1 . توجه به رطوبت کافی: استفاده از یک اتو بخار فکر خوبی است اما در صورت عدم دسترسی به آن، وجود یک بطری اسپری آب حین اتو زدن برخی از پارچه ها بسیار مفید است. برخی از پارچه‌ها مانند پنبه، برای سست شدن پیوندهای بین مولکولی نیاز به افزودن رطوبت دارند.

2 . شروع اتو زدن لباس از مناطق کوچک لباس: با کوچکترین مناطق لباس شروع کنید، به عنوان مثال در اتو زدن پیراهن همیشه قسمت های کوچک مانند سرآستین و یقه را اتو کنید و با اتو زدن قسمت های وسیع تر یعنی جلو و پشت لباس، کار اتو زدن را تمام کنید. این کار از چروک شدن مجدد لباس در حین اتو زدن جلوگیری می کند.

3 . رعایت تکنیک مناسب اتو زدن لباس: از حرکات صاف و طولانی با فشار یکنواخت دست برای اتو زدن لباس استفاده کنید. اتو را به عقب و جلو حرکت ندهید، زیرا این کار چین و چروک ها را به خوبی از بین نمی برد. همچنین بیشترین فشار را به طور آرام و یکنواخت بر کل سطح اتو وارد کنید. اگر صرفاً به نوک اتو فشار بیاورید، لباس در معرض خطر ایجاد چین ها و خطوط آزاردهنده اتو قرار می گیرید که از بین بردن آن ها دشوار است.

اوصول مهم اتو زدن لباس

✔️فرآیند اتو زدن لباس ها را با شستن و خشک کردن صحیح لباس ها شروع کنید. هرگز لباس هایی را که کثیف هستند و یا لکه دارند اتو نزنید. گرمای اتو می تواند لکه را برای همیشه روی پارچه ماندگار کند. همچنین هرگز پولک‌ها، مخمل‌ها و اقلام با چاپ صفحه را اتو نکنید، زیرا این تزئینات ممکن است آویزان یا ذوب شوند.

✔️قبل از شروع اتو زدن لباس، برچسب مراقبت از لباس یا پارچه را بخوانید. دستورالعمل های اتو زدن با نمادها و نوشته نشان داده می شوند. اگر برچسب لباس موجود نیست، به نمودار تنظیم دمای اتو برای پارچه های مختلف مراجعه کنید. حدود 10 دقیقه طول می کشد تا یک اتو به دمای کامل برسد. همیشه بهتر است با کمترین دمای توصیه شده برای هر یک از لباس ها بر حسب نوع پارچه شروع کنید. شما همیشه می توانید حرارت را افزایش دهید اما خنک شدن اتو زمان بیشتری می برد.

دمای مناسب اتو زدن لباس به نوع پارچه بستگی دارد. هر پارچه تحمل حرارت متفاوتی دارد، بنابراین حتماً دستورالعمل‌های روی برچسب مراقبت را دنبال کنید تا از آسیب دیدن لباس‌ها جلوگیری کنید. دستورالعمل های دمایی کلی شامل موارد زیر می باشد:

دمای پایین(تنظیم خنک): مناسب پارچه های استات، اکریلیک، نایلون؛ این پارچه ها به گرما حساس هستند و در صورت اتوکشی در دمای بالا ممکن است ذوب یا آسیب دیده شوند.

دمای متوسط(تنظیم متوسط): مناسب پارچه های پلی استر، ابریشم، ساتن، پشم؛ این پارچه‌ها می‌توانند گرمای متوسط ​​را تحمل کنند، اما اگر در دمای بالا اتو شوند، ممکن است آسیب ببینند.

دمای بالا(تنظیم گرم): مناسب پارچه های کتان، پنبه، جین؛ این پارچه‌ها استحکام و مقاومت بیشتری دارند و می‌توانند در برابر حرارت بالاتر مقاومت کنند به همین دلیل برای شل شدن الیاف به حرارت بیشتری نیاز دارند.

پشم یک فیبر طبیعی است که همانند موهای انسان از پروتئین کراتین تشکیل شده است. پارچه های پشمی معمولا به فرآیند اتو و دمای بالا حساس هستند. بنابراین، توصیه می‌شود هنگام شستن چنین لباس هایی، فضای زیادی در ماشین لباسشویی برای جلوگیری از «مچاله شدن» در نظر گرفته شود و یا در فضای بزرگتری نسبت به حجم لباس با مایع ملایم لباسشویی مخصوص دست شسته شود. برای اتوزدن لباس های پشمی وقتی که هنوز مرطوب هستند بدون استفاده از بخار اتو، درجه حرارت مناسب را انتخاب کنید. برای جلوگیری از براق شدن و محافظت در برابر قرار گرفتن در معرض گرما، اقلام را به سمت بیرون بچرخانید.

✔️اگر چند قلم کار برای اتو زدن دارید از نوع پارچه‌ای که به کمترین(خنک ترین) درجه حرارت نیاز دارد، شروع کنید و آرام به سمت نوع پارچه ای که به بالاترین(گرم ترین) درجه حرارت اتو نیاز دارد پیش بروید. این برنامه ریزی برای اتو زدن لباس باعث صرفه جویی در وقت شما می شود، همچنین از ذوب شدن یا سوختن تصادفی الیاف لباس جلوگیری می کند.

✔️فضای مناسب اتو زدن لباس را آماده کنید. اگر میز اتو ندارید، می توانید از یک سطح صاف محکم مانند میز یا پیشخوان به عنوان میز اتو و از یک حوله یا پارچه نخی ضخیم به عنوان روکش میز استفاده کنید.

✔️لباس را از سمت داخل اتو بزنید. برای بیشتر انواع پارچه‌ها بهتر است از سمت داخل اتو زده شوند. این ترفند از براق شدن لباس جلوگیری می کند. این اثر براق شدن، بیشتر در پارچه های با رنگ‌ تیره، ابریشم، ابریشم مصنوعی، پارچه کتان و استات‌ها قابل مشاهده است. برای پارچه های مخملی و بافت دار، اتو زدن از سمت داخل از خرد شدن و حتی از بین بردن بافت پارچه جلوگیری می کند.

✔️در حالی که لباس ها کمی مرطوب هستند اتو بزنید. معمولا بهتر است لباس ها را زمانی که هنوز کمی مرطوب هستند اتو بزنید. البته برای پارچه هایی که به راحتی با آب لکه دار می شوند به اتوی کاملا خشک نیاز دارید. برای افزایش رطوبت، لباس ها را به آرامی با آب اسپری کنید، از بخار اتو یا اسپری آب استفاده کنید.

✔️قسمت های ضخیم لباس را ابتدا از داخل و بعد از سمت بیرون اتو بزنید. به عنوان مثال هنگام اتو زدن یقه‌ها، سرآستین‌ها، جیب‌ها یا سجاف‌هایی که ضخامت پارچه را دو برابر می‌کنند این شیوه کمک می‌کند تا چروک‌ها راحت تر صاف شوند. البته بخاطر داشته باشید روی زیپ، دکمه یا هر تزئینی را اتو نزنید. همچنین شما می توانید برای محافظت از دکمه های تزئینی از ترفند پیچیدن فویل کمک بگیرید.

✔️اگر اتوی شما عملکرد بخار دارد، از آن برای رفع چین و چروک های سرسخت استفاده کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه از عملکرد بخار اتو از آب فیلتر شده استفاده کنید. این به شما کمک می کند از تجمع کلسیم و مسدود شدن خروجی بخار جلوگیری کنید. اتو را کمی بالای پارچه نگه دارید و دکمه بخار را فشار دهید تا بخار به داخل پارچه نفوذ و الیاف را شل کند.

✔️فراموش نکنید که هر قسمت از اقلام لباس نیاز به اتو زدن جداگانه دارد. به عنوان مثال برای اتو زدن پیراهن:

  • ابتدا یقه را صاف کنید.
  • سرآستین ها را اتو کنید.
  • به سراغ اتو کردن آستین بروید.
  • در مرحله بعد سرشانه را اتو کنید.
  • در نهایت، جلو و پشت بدنه اصلی پیراهن را اتو کنید.

✔️لباس های اتو زده را بلافاصله پس از اتو، آویزان کنید تا ظاهری کاملا صاف و فشرده داشته باشند. همزمان با اتمام اتو زدن یک لباس، آن را روی چوب لباسی آویزان کنید یا به طور مرتب تا کنید، با این کار از ایجاد چین و چروک های جدید جلوگیری می‌کنید.

ترفندهای اتو زدن لباس

🔸️اگر هنگام اتو زدن لباسی دچار سوختگی شد، فوراً برای از بین بردن آثار سوختگی اقدام کنید. شما می توانید اثر سوختگی را با مواد شوینده لباسشویی، مایع سفید کننده و یا سرکه سفید از بین ببرید. کمی مواد شوینده را با استفاده از انگشتان دست یا یک برس نرم روی لکه بمالید، بگذارید 10 دقیقه روی لکه سوختگی بماند، سپس در بالاترین دمای توصیه شده آب بر حسب نوع پارچه بشویید. همچنین می توانید با یک پارچه سفید تمیز آغشته به سرکه سفید، علائم سوختگی خفیف را پاک کنید.

🔸️اسپری نشاسته می تواند هنگام اتو زدن انواع خاصی از لباس مفید باشد. اسپری نشاسته  سفتی و ساختار بیشتری را به پارچه ها می دهد و در نتیجه ظاهری صاف و صیقلی تر به لباس می بخشد. یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را در 2 فنجان آب سرد حل و سپس به یک بطری اسپری خالی منتقل کنید. نشاسته ذرت باعث سفتی بیشتر لباس‌ها می‌شود، بنابراین ممکن است بخواهید مقدار آن را بسته به سطح سفتی مورد انتظار، تنظیم کنید.

🔸ترفند روکش فویل آلومینیومی کاربردی و جالب است. شما می‌توانید کاور میز اتو را از روی آن بردارید و سطح میز را با فویل آلومینیومی بپیچید. کاور را دوباره روی آن قرار دهید و شروع به اتو کردن لباس ها کنید. آلومینیوم موجب انعکاس گرما از قسمت زیرین لباس شما می‌شود و از این طریق هر دو طرف لباس به راحتی اتو می شود. این امر قطعا بازده اتو زدن لباس را بالا خواهد برد.

🔸برای اتو زدن راحت تر لباس می توانید لباس‌ها را زمانی که هنوز مرطوب هستند اتو بزنید. شما می توانید لباس ها را کمی زودتر از خشک کن بیرون بیاورید و یا با بطری اسپری آب لباس ها را مرطوب کنید. همچنین می توانید با اضافه کردن فقط یک قطره عطر به مخزن آب، بوی خوبی در لباس های خود ایجاد کنید.

نکات ایمنی پس از اتمام کار اتو زدن لباس

برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس‌ و حادثه، حین و پس از اتو زدن لباس احتیاط کنید:

✅پس از اتمام اتو زدن لباس، اتو را از برق بکشید و بگذارید خنک شود؛

✅برای پیشگیری از نشت آب و اطمینان از ایمنی، اتو را در وضعیت عمودی قرار دهید؛

✅برای پیشگیری از حادثه، اتو را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید؛

سخن آخر

تسلط بر هنر اتو زدن لباس می تواند علاوه بر بهبود شرایط ظاهری کلی، موجب افزایش طول عمر لباس شما گردد. رعایت نکات و اصول آورده شده در این مطلب قطعاً به بالابردن مهارت شما در اتو زدن لباس به روشی امن تر کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *