بهداشت خانه, پوش باتن-هایژنیک, سری ذغالی, سری گیاهی, مایع ظرفشویی, مراقبت از خانه

نکات بهداشتی مرتبط با مایع ظرف

مایع ظرف

نکات بهداشتی مرتبط با مایع ظرف

داستان هر آشپزخانه ای بدون اشاره به نوع مایع ظرفشویی مورد استفاده در آن، ناقص و ناتمام می ماند! مایع ظرف که با نام‌های صابون ظرفشویی، مواد شوینده ظرف و صابون ظرف‌ نیز شناخته می‌شود، شوینده‌ای است که نقش مهمی در تمیزی آشپزخانه ایفا می کند.

انتظارات از شوینده ظرف بسیار بالاست. چرا که از یک طرف باید چربی ها و لکه ها را از روی ظروف بطور کامل پاک کند و در عین حال کمترین آسیب را به پوست دست وارد کند. سورفکتانت ها که مواد تشکیل دهنده غالب مایعات ظرفشویی هستند، در ایجاد کف و تمیز کردن نقش موثری دارند و باید طوری فرموله شوند که به پوست دست هم آسیبی نرسانند. هنگام استفاده از مایع ظرفشویی ممکن است سوالات مختلفی مرتبط با محافظت از سلامت به ذهن برسد. در این مقاله قصد داریم به سوالات مهم و متداول در این زمینه بپردازیم.

سوالات متداول در مورد نکات بهداشتی مرتبط با مایع ظرف

در صورت بلعیدن مایع ظرف چکار باید بکنیم؟
بلع تصادفی مایع ظرفشویی ممکن است باعث تحریک معده و ناراحتی شود. بهتر است بلافاصله پس از قورت دادن مایع یک لیوان آب بنوشید تا مایع در آن حل شود. خودتان را وادار به استفراغ نکنید. علائمی مانند ناراحتی معده، اسهال و استفراغ ممکن است ظاهر شود. اگر علائم ادامه یافت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید و یا بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

اگر مایع ظرفشویی وارد چشم شد چه باید کرد؟
بلافاصله چشم ها را با آب فراوان بشویید. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، فورا آنها را بردارید. تماس چشمی با مایع می تواند باعث تحریک و احساس سوزش چشم و حتی تاری دید یا مشکل در تمرکز در صورت عدم شستشوی مایع شود. اگر علائم ادامه یافت، تغییر کرد یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

آیا مایع ظرفشویی شسته نشده سمی است؟
اگر بعد از شستن ظروف خود را به درستی آبکشی نکنید، ممکن است مواد شوینده خشک شده روی بشقاب، فنجان و دیگر ظروف شما وجود داشته باشد. در بیشتر موارد، مقادیر کم مایع شوینده نباید سمی باشد. بنابراین، اگر ظروف خود را بدون آبکشی مناسب خشک کنید، می توانید با نوشیدن یک لیوان آب بعد از غذا خوردن، خطر بروز علائم را کاهش دهید. با این حال، هر مقدار مایع ظرفشویی در بدن می تواند باعث تحریک، استفراغ، اسهال یا ناراحتی معده شود. اگر این علائم ادامه یافت یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

آیا مایع ظرفشویی را می توان بجای صابون دست استفاده کرد؟
خیر؛ حتی الامکان نباید از مایع دست برای شستشوی استفاده نمود، مگر اینکه، دست ها بسیار آلوده یا کثیف باشند و نیاز باشد چربی های آن با یک شوینده قوی تر شسته شود. برای شستن روزانه دست ها بهتر است از صابون یا مایع دستشویی استفاده کنید.

آیا مایع ظرفشویی می تواند موجب حساسیت پوست شود؟
بله ممکن است؛ در صورت استفاده از مایع ظرفشویی حاوی ترکیبات شیمیایی خشن، دست ها دچار سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن و همچنین بدن نیز دچار خارش شود. استفاده از مایع ظرفشویی ملایم، پوشیدن دستکش و رعایت برخی نکات برای پیشگیری از بروز چنین حساسیت های پوستی لازم می باشد.

پیشنهاد راپیدو:حساسیت به ماده شوینده و نحوه محافظت از پوست 

آیا مایع ظرفشویی میکروب ها را از بین می برد؟
مایع ظرفشویی انواع پاتوژن ها مانند ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد. آنزیم های موجود در مواد شوینده در از بین بردن میکروب ها موثر هستند. مواد اصلی تشکیل دهنده بسیاری از شوینده‌های ظروف، آنزیم‌هایی هستند که ذرات مختلف ظروف را تمیز می‌کنند. آنزیم ها، توانایی تجزیه نشاسته و پروتئین را دارند. بیشتر شوینده ها حاوی نوعی سفید کننده هستند که در از بین بردن باکتری ها و ویروس ها موثر است.

نکاتی برای ایمنی و نحوه موثرتر از بین بردن میکروب ها هنگام شستن ظروف

• اسفنج یا اسکاچ را به صورت دوره ای ضدعفونی کنید
• برای محافظت از پوست دست، دستکش لاستیکی(دستکش مناسب پوست) بپوشید.
• بعد از اتمام شستشو دست های خود را بشویید و کرم نرم کننده بزنید.

آیا می توان مایع ظرفشویی را بصورت رقیق شده با آب اضافی نگهداری کرد؟

خیر؛ شوینده ظرف، مانند بسیاری از شوینده های دیگر بر پایه آب است. معمولا مایع ظرف حاوی حدود 70 تا 90 درصد آب است. برای جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها درون مایع ظرفشویی و اطمینان از سلامت و ایمنی مشتریان، مواد نگهدارنده به آن اضافه کنند. اضافه کردن آب به ظرف نگهداری مایع شوینده باعث از بین رفتن تعادل مواد شیمیایی موجود در ماده شوینده می شوند و قدرت پاک کنندگی آن را  کاهش می دهد.

آیا می توان از شوینده ظرف برای شستن حیوان خانگی خود استفاده کرد؟

خیر؛ ممکن است باعث خارش شدید پوست حیوان خانگی شما شود و حتی ممکن است واکنش آلرژیک به آن ایجاد کند. برای شستن دوست پشمالوی خود بهتر است از شامپوی مناسب برای حیوانات خانگی استفاده کنید.

آیا می توان با آب حاوی مایع ظرفشویی پس از شستن ظروف، گیاهان را آبیاری کرد؟

خیر؛ ترکیبات موجود در مایع ظرفشویی ممکن است با بیوم(اکوسیستم) ظریف گیاهی سازگار نباشد و تعادل آنها را بر هم بزند. آب کثیف حاوی مایع شوینده پس از شستن ظروف را نباید روی چمن یا بستر رشد گیاه ریخت.

سخن آخر

همانطور که نباید در شستن عمومی دست عجله کرد، ظروف را هم باید با مایع ظرفشویی ملایم بدون عجله و با حوصله شست تا مطمئن شد کاملا شسته و تمیز شده اند. حین شستن ظروف با مایع شوینده علاوه بر محافظت از سلامت، باید به فکر صرفه جویی در مصرف آب؛ این مایع حیات، نیز بود. برای اطلاع از محصولات ظرفشویی راپیدو  بر روی لینک زیر کلیک کنید.

صفحه مایع ظرفشویی راپیدو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *